PROJECTE: conclusions sobre la formació en recol·lecció silvestre

Durant 2 anys (d’agost del 2011 al juliol del 2013), 4 institucions dedicades a la recerca i formació de Lituània, Portugal, Espanya i Turquia han estat desenvolupant les metodologies necessàries per implementar una formació efectiva en recol·lecció silvestre de productes forestals no fustaners (PFNF), enfocat especialment a les plantes aromàtiques i medicinals (PAM).

Aquest va ser l’objectiu del projecte PLANT WILD: Aprenentatge sobre recol·lecció silvestre de plantes forestals a Europa, una associació d’aprenentatge Grundtvig, amb la finalitat de promocionar oportunitats d’ocupació en zones rurals i muntanyoses i les tècniques de recol·lecció silvestre sostenible, generant les millors pràctiques formatives per obtenir la sostenibilitat tant mediambiental com econòmica i determinar eines per a donar suport a formadors, alumnes i professionals. El projecte també va permetre als socis conèixer altres realitats que poguessin ser aplicades als seus països.

Durant les reunions es van discutir diferents temes:

  • Missió i línies de treball dels socis relacionades amb els PFNF, especialment amb PAM.
  • Recerca, transferència de tecnologia i formació per adults en PFNF al país de cada soci.
  • Recol·lecció silvestre sostenible de PAM al país de cada soci i desafiaments per implementar la formació.
  • Negocis de recol·lecció silvestre de PAM al país de cada soci desafiaments per implementar la formació.
  • Bones pràctiques en formació de recol·lecció silvestre de PAM.

Es van fer algunes recomanacions:

  • Cada cop hi ha més persones cercant nous negocis i oportunitats laborals a les zones rurals, per tant cada cop hi ha més gent interessada en recol·lectar PAM silvestres. Els nous recol·lectors tenen poca informació en identificació botànica i coneixement dels hàbitats, de forma que es necessita formar en ambdós temes.
  • L’ús de bones pràctiques per a la recol·lecció silvestre de PAM, amb el suport de les legislacions i amb control, és necessari per assegurar que aquests recursos naturals son sostenibles a llarg termini. Principalment els recol·lectors silvestres no professionals, contractats per compradors, haurien de rebre formació reglada de tal forma que s’assegurés la sostenibilitat d’aquesta activitat.
  • És necessari crea un sistema de maneig d’informació efectiu basat en el coneixement professional de la biologia reproductiva de la planta i en una metodologia de recompte de la recol·lecció vegetal per l’ús sostenible dels recursos silvestres de PAM.
  • Per evitar la sobreexplotació, una entitat local o regional hauria de ser responsable del control de l’activitat de recol·lecció silvestre de PAM.
  • Les noves oportunitats empresarials relacionades amb la recol·lecció silvestre de PAM necessiten informació actualitzada o formació en els diferents usos de la cadena de valor (bones pràctiques de collita, bones pràctiques de fabricació, informació de mercat) per a obtenir productes de qualitat.
  • Quan es fa recol·lecció silvestre no es diferencia la qualitat del material vegetal. Els recol·lectors, i fins i tot les empreses que empren material vegetal d’alta qualitat, necessiten ser formats en varietats i quimiotips, i fenologia de cada espècie, relacionat amb el major contingut en principis actius.
  • Les poblacions locals i els recol·lectors professionals hauria de rebre informació actualitzada sobre les bones pràctiques de collita i manipulació, per tal d’obtenir una matèria primera de bona qualitat.
  • Molts recol·lectors empren instal·lacions obsoletes per processar la planta recol·lectada obtenint un producte de baixa qualitat. Aquestes persones haurien de formar-se en bones pràctiques de manipulació.

Per tant, l’interès creixent del públic per recol·lectar i emprar PAM porta a la necessitat de desenvolupar el millor model formatiu que aporti coneixement divers en recol·lecció silvestre sostenible i ús de PAM.

Coneixement en biologia, ecologia, identificació botànica, compostos bioactius i patrons d’emmagatzematge; aptituds teòriques i pràctiques en recol·lecció de plante i tecnologies de post-collita; coneixement del mercat i marc de treball dels negocis; així com coneixement de normes i mesures legals per regular la recol·lecció silvestre de PAM, són essencials pel recol·lector professional i l’ús sostenible dels recursos de PAM.

D’acord amb això, es van proposar 6 mòduls formatius:

  1. Bases de la ciència vegetal amb èmfasi en les PAM.
  2. Coneixement de les PAM silvestres.
  3. Recol·lecció de matèria primera i ús.
  4. Recol·lecció silvestre sostenible: metodologia, legislació i control
  5. Processat post-collita de PAM.
  6. Comercialització i empresa.

Poder accedir a l’informe en català i castellà.

FONT: Final report of Grundtvig Plant Wild

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: