ARTICLE: el sector de les espècies aposta per la internacionalització

Segons Alimarket en el reportatge de espècies i condiments “Especias, Condimentos y Sazonadores: Ensanchan sus horizontes“, publicat el febrer 2014, aquest sector basa la seva estratègia en reduir costos productius i enfocar la seva oferta cap a un producte gurmet i clarament diferenciat com a mesura per desdibuixar la seva tradicional imatge de “producte a granel”.

Més enllà de les fronteres espanyoles, l’expansió exterior continua constituint una bona part de l’esforç inversor. De fet, les exportacions d’espècies van incrementar un 6% el 2012, segons l’Asociación Española de Elaboradores y Envasadores de Especias y Condimentos, que apunta el binomi pebre vermell-safrà com el líder absolut de les vendes a l’exterior amb un 81% dels 143 milions € facturats. El mercat nacional creix a un menor ritme (3%), encapçalat pel pebre vermell i pebre negre. En conjunt, el sector va créixer un 5% fins establir els seus ingressos en 277 milions €.

Tot i la lògica i inevitable disparitat de l’evolució de les múltiples referències, es pot assenyalar una tendència a l’alça el 2013 en el preu de les matèries primeres, que algunes fonts consideren que també tindrà lloc el 2014.

Si ens centrem en la gran distribució, el preu mig va augmentar un 3,1% durant el 2013, segons dades d’Iri. Tot això com a resultat de combinar unes vendes que en valor es van incrementar un 3,6% fins quedar situades en 146,7 milions €, si bé el volum només va representar un creixement del 0,5%. Aquí s’observa una clara aposta per la diferenciació de l’oferta com a avantatge competitiu, que va des de la renovació dels formats fins a la creació de noves categories de producte, com per exemple el naixement i desenvolupament dels assaonadors “oven” (preparats pel cuinar al forn) , així com els preparats culinaris.

Amb tot, la novetat per excel·lència la constitueixen les mescles d’espècies per combinats, enquadrades en la tendència global al tractament prèmium de l’espècia. L’any passat, l’esforç realitzat pel fabricant per distingir la seva oferta pròpia enfront la del distribuïdor es va veure recompensat amb un retrocés de les vendes d’espècies de marques de distribuïdor (MDD). Segons dades d’Iri, el volum d’espècies i condiments comercialitzats amb marca de distribució (comptabilitzades en unitats) es va reduir un 1,8% en tancar l’any. Tot i reduir la seva quota en el conjunt d’unitats venudes, la MDD subscriu el 62,4% del total d’unitats venudes en gran distribució, seguides molt de lluny per “Ducros” (10,4%) de McCormick i “Carmencita” (10,3%) de Jesús Navarro.

En els darrers mesos, problemes com la falta de finançament, els impagaments, els marges estrets i, en resum, la pèrdua de rendibilitat, han marcat en part l’estat actual del mercat nacional. En aquest caldo de cultiu, bona part dels operadors opten per un foment de la seva activitat exterior. D’altra banda, la contenció de les despeses constitueix la màxima d’aquest sector, que dissecciona el procés productiu per aconseguir tot l’estalvi possible en aquelles partides que no afectin al consumidor.

Font: Alimarket Alimentación, 17 d’abril 2014

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: